4. luokan mediaporras

TEEMA: Some vs. todellisuus

Täältä löydät ohjeet ja materiaalit 4. luokan mediaportaan toteutukseen. Lue ja sisäistä nämä ohjeet huolellisesti ja lataa kaikki materiaalit valmiiksi ennen oppitunteja.

Tämän mediapajan teoria + toiminnallinen osuus on kokonaisuudeltaan 2 x 45 minuuttia, eli siis yhteensä kahden oppitunnin pituinen, jotka kannattaa pitää peräkkäin.

Mikäli teillä on kysyttävää pajojen toteutuksiin liittyen, ottakaa yhteyttä Nuorisopalveluiden vastaavaan:

Niina Savilahti
040 512 6348
niina.savilahti@keuruu.fi

 

Materiaalit/välineet

  • tietokone ja tykki + valkokangas videoiden/kuvien katseluun
  • kännyköitä tai tabletteja kuvaamiseen (mikäli oppilaat käyttävät omia henkilökohtaisia laitteitaan, tähän on hyvä kysyä lupa vanhemmilta)
  • muistiinpanovälineet

Valmistautuminen ennen oppitunteja

  1. Lataa tämä PowerPoint-esitys koneellesi valmiiksi. Sieltä löydät kaiken opetusmateriaalin tuntien läpiviemiseen. (Mikäli linkki on vanhentunut tai ei toimi, ota yhteyttä Nuorisopalveluiden vastaavaan Niina Savilahteen, niin hän jakaa/lähettää sinulle uuden linkin).
  2. Lataa koneelle tai avaa välilehdelle valmiiksi tämä “Are You Living an Insta Lie? Social Media Vs. Reality” (YouTube) –video.

 

Opetustuokio 1 – minun mediani ( n. 5 min)

Keskustellaan yhdessä luokassa:

– Millaisia sovelluksia käytän?

– Mistä haen tietoa?

– Mistä luen tai katson uutisia?

– Mitä kaikkea ylipäätään teen netissä?

 

Opetustuokio 2 – mediavisa (n. 30 min)

Valitaan parit. Otetaan muistiinpanovälineet esille. Kynä ja paperi riittää.

PowerPoint-esityksessä on esimerkkejä (10 kpl) erilaisista medioista: liikkuvaa kuvaa, ääntä, kuvia, artikkeleita jne. Oppilaiden tehtävänä on tunnistaa, mikä media tai ilmiö on kyseessä.

Käydään vastaukset lopuksi yhdessä läpi ja pohditaan, mistä oppilaat päättelivät vastauksen. (Esim: päättelivät podcastin, koska siinä puhuttiin jaksoista ja lehtiartikkelin, koska siinä näkyi päivämäärä ja se oli otsikoitu jne).

Oikeat vastaukset lähteineen löytyvät esityksen viimeiseltä dialta, mutta ne tulevat myös tässä:

Dia 4: podcast

Dia 5: lehtiartikkeli

Dia 6: Tiktok-haaste

Dia 7: blogi

Dia 8: (lasten) uutiset

Dia 9: kyselytutkimus

Dia 10: vlogi

Dia 11: peli-streami

Dia 12: urheiluselostus

Dia 13: mainos

 

Opetustuokio 3some vs. todellisuus (n. 10 min)

Katsotaan video.

Mitä ajatuksia video herätti?

Onko joskus iskenyt kateus toisten sometekemisistä?

Käytätkö itse filttereitä kuvissa?

 

Opetustuokio 4 – valeprofiilin tunnistaminen (n. 10 min)

Ennen dian 15 näyttämistä kysytään oppilailta:

  • ovatko he törmänneet valeprofiileihin netissä?
  • jos ovat, mitä tapahtui?
  • mistä tunnistivat valeprofiilin?

Tämän keskustelun jälkeen käydään yhdessä läpi dia 15 “miten tunnistaa valeprofiilin?”

-Ei profiilikuvaa tai profiilikuvana maisema/piirroshahmo/julkkis tai muu

-Ei paljon kavereita/verkostoja tai kaverit epämääräisiä tilejä

-Profiili on luotu äskettäin

-Profiililla on postauksia, mutta ei juurikaan tykkäyksiä/kommentteja

– Käänteisellä kuvahaulla ei tule tuloksia

– Käyttäjä välttelee puhelimessa puhumista tai kasvokkain tapaamista. MUISTA: ÄLÄ TAPAA TUNTEMATONTA NETTITUTTUA ILMAN HUOLTAJIEN LUPAA. TAPAAMISIIN EI KOSKAAN YKSIN JA SOVI NE AINA JULKISELLE PAIKALLE JONKA TUNNET ENTUUDESTAAN).

 

Jos on aikaa ja halukkuutta, voidaan yhdessä opetella ottamaan myös käänteinen kuvahaku. Mikäli käänteisellä kuvahaulla ei tule tuloksia, profiilin kuvat ovat mitä todennäköisimmin varastettu jonkun toisen ihmisen yksityisestä profiilista tai kuvapankista. –> TAI käänteisellä kuvahaulla voi tulla tuloksia täysin erinimisestä henkilöstä, joka valeprofiili väittää olevansa.

 

Opetustuokio 5, tehtävä (n. 35 min)

Tehtävään virittäytymiseksi katsotaan dian 16 lyhyt video siitä, mitä sosiaalisen median filttereillä saa aikaan.

Jakaudutaan pareihin (voi olla sama kun mediavisan aikana).

Tehtävä:

Ota parin kanssa kahden (2) kuvan kuvasarja teemalla:

TODELLISUUS VS. SOME

Ensimmäisessä kuvassa se miltä asiat saadaan näyttämään somessa ja toisessa kuvassa se, mikä todellisuus kuvan takana on. Saa käyttää luovuutta ja filttereitä tai lavastaa tilanteita.

Lopuksi katsotaan tuotokset ja analysoidaan ne yhdessä. Aikaa kuvien ottamiseen on noin 20 minuuttia.