TEEMA: Kiusaamisvapaa yhteiskunta
Täältä löydät ohjeet ja materiaalit 9. luokan mediaportaan toteutukseen. Lue ja sisäistä nämä ohjeet huolellisesti ja lataa kaikki materiaalit valmiiksi ennen oppitunteja.
Kokonaisuus on 2 x 45 minuuttia, eli siis yhteensä kahden oppitunnin pituinen, jotka kannattaa pitää peräkkäin.
Mikäli teillä on kysyttävää pajojen toteutuksiin liittyen, ottakaa yhteyttä Nuorisopalveluiden vastaavaan:
Niina Savilahti
040 512 6348
niina.savilahti@keuruu.fi
Materiaalit/välineet
Valmistautuminen ennen oppitunteja
Sarjasta lisätietoa täältä: https://www.yksittaistapaus.fi/
2. Hanki erillinen näyttelijä/esiintyjä lukemaan opetustuokio 2 kiusaamistarina (mikäli et itse halua lukea sitä ääneen) ja lataa se esitettäväksi tästä: Klaudian Tarina Kiusaamisesta
Opetustuokio 1, lyhytelokuva ja analyysi (n. 45 min)
Mediaportaiden tärppi:
Yksi vaihtoehto elokuvaksi on tämä työelämän ennakkoluuloja käsittelevä video, 12 min https://areena.yle.fi/1-50281454
Keskustelumateriaali: https://www.yksittaistapaus.fi/wp-content/uploads/2020/01/Yksitt%C3%A4istapaus_keskusteluohje_Unelmaduuni_FIN.pdf
Katsotaan elokuva ja käydään sitä yhdessä läpi ylläolevan keskustelumateriaalin ja tehtävien pohjalta.
VINKKI: Oppilaat voivat käyttää Tunne Tyypit ja Hehku Tunnepalikat hyväksi kuvaillakseen esimerkiksi eri henkilöiden tunteita elokuvan edetessä. Nämä auttavat hahmottamaan ja analysoimaan tilanteita paremmin ja ymmärtämään mikä tilanteessa ei ollut ok.
Opetustuokio 2, kiusaamisen seuraukset aikuisena (n. 22,5 min)
Alustus: Tällä pisteellä tutustutaan siihen, miten koulukiusaaminen voi näkyä kouluajan jälkeenkin. Kiusaamisesta kokemusta ei kukaan voi ottaa pois, vaikka kiusaaminen loppuisi.
Voit tunnistaa itsesi uhrin tai tekijän rooleista. Vaikka et tunnistaisi itseäsi, tämä teema voi kuitenkin tulla vastaan ja tunnistat esimerkiksi tulevan puolisosi, työkaverisi tai lapsesi näistä rooleista. Siksi on hyvä olla tietoinen eri roolien vaikutuksesta.
Luetaan Klaudian kiusaamistarina ääneen. Pohditaan yhdessä kiusaamista ja sen seurauksia:
Tehtävän jälkeen: Kiitos keskustelusta. Muistathan, että kiusaajan ja kiusatun lisäksi sivustakatsojalle voi jäädä muistikuvia ikävistä asioista tai pelko ryhmässä toimimista kohtaan/epäluottamus muihin ihmisiin.
Opetustuokio 3, tunnetaidot: mistä tietää, ettei kaikki ole hyvin? (n. 22,5 min)
Tunne Tyypit -kortit on levitetty pöydälle. Oppilaat menevät vuorollaan/pareittain poimimaan itselleen kolme eri tunnetta, joista muodostavat sellaisen kollaasin, joka viestittäisi heräämään tilanteeseen, jossa kaikki ei ole hyvin. Ottakaa kunkin oppilaan muodostamien tunneryhmien lopputuloksesta kuva, jota analysoidaan pian parin kanssa.
Jatketaan työskentelyä käyttäen apuna Hehku Tunnepalikat.
Nyt oppilaiden edessä on myönteisiä tunnesanoja palikoissa. Poimikaa palikoista tunteita, joita toivot reaktioksi pariltasi edellisessä tehtävässä muodostamaasi kiperään tunnetilanteeseen.
Pajan vetäjä muistuttaa oppilaita, että omia tunteitaan analysoimalla ja tunnistamalla voi pitää kiinni omista rajoistaan ja hyvinvoinnistaan. Jos joku tuntuu hassulta tai epämiellyttävältä, silloin yleensä jokin on pielessä ja tilanteeseen mitä tarttua ja etsiä ratkaisu. Se on myös hyvä sanoittaa ääneen vastapuolelle, että hei tämä mitä juuri tapahtui tai mitä sanottiin/tehtiin ei tuntunut hyvältä, koska se sai minut tuntemaan tällaisia tunteita syystä X.